torsdag 21 juli 2011

Igår

Igår sken solen, så jag packade tidningar, filt, frukt och begav mig till ån här bredvid. Jag la ut filten, gjorde mig lite hemmastadd med mina saker, la mig ner. Det är fantastiskt fint...

... så länge man inte tittar rakt över ån. Tvärbanan.


När jag har legat där i kanske fem minuter blir det ett förfärligt oväsen. Jag låg kvar nån minut, tills jag kom på att det hemska skrikandet måste vara nära mig. Detta är vad jag möts av: två grå, skräckinjagande fåglar. De stirrar och skriker på mig. En viss obehagskänsla väcktes. Den känslan blev större ju närmare de kom. Till slut var jag tvungen resa mig och göra konstiga ljud i hopp om att de skulle flyga iväg. Vad hände?


Jo, de backade två små fågelsteg och la sig ner och fortsatte stirra, 3 m bort. De såg inte alls söta och snälla ut. Jag var så nervös att jag inte kunde släppa dem med blicken. Så jag fick sola ryggen.

Efter dryga 40 min ställer de sig upp och börjar skrika igen (på ett skräckfilms sätt), går i cirklar innan de hastigt flyger till andra sidan ån. Vad sjutton handlade det om?!!

1 kommentar: