lördag 26 juni 2010

Midsommar


Lilla söta har hittat en ny väninna, så nu är hon som bortblåst (i lekparken bredvid.. hönsmamman har koll) och då kan jag berätta om vår fantastiska afton.

Midsommarafton tillbringades på Skansen i år. Vi packade picknickryggan med läckerheter och begav oss ut i solen. Efter 15 minuter tyckte tösen att hettan var outhärdlig (det resulterade i glass och efter det var klagomålen som bortblåst!).

När vi väl kom in till stan och till busshållplatsen var det så mycket folk som ville åka med just vår buss, att väktare kom dit. Hm.. Sen var alla bussar redan var proppfulla med folk innan de ens kommit fram till vår hållplats så de susade bara förbi. Med tösabiten på axlarna lokaliserade vi hållplatsen som låg innan, och då lyckades vi till och med få sittplatser, kort i taket. Idioter tänkte jag tyst när vi seglade förbi Sergels hållplats och såg folkmassan ringla sig runt hörnet in på Drottninggatan.. Dagen till ära var det heller inte 10 minuters trafik, och inte 5 utan bussarna kom varannan minut. Destination: Skansen. Det var skrämmande och i svaga ögonblick undrade jag vad vi gett oss in på.

Väl framme på Skansen möttes vi av ett folkhav utan dess like. Kanske var det väntat, men som den sanna optimist som jag är tänkte jag att det kanske inte skulle vara så kaosartat:) Tack och lov var vi två vuxna så vi delade upp oss och köade smärtfritt i uppåt 25 min och sen var det fest för hela slanten! Och då menar jag verkligen för hela slanten.



Höjdpunkten var när en av de små hoppade upp på min axel. (Var var kameran??!) Lätt som en fjäder var den, med lena små fötter. En annan försökte äta upp kamerabandet, det var väl mindre uppskattat.


Varför ser deras ändalykt ut på detta vis??



Den stora arga apan, som misshandlar den mindre, höll mig fången i lilla regnskogen. Ett svettigt ögonblick.



Lilla söta var smått häpen över allt det glada stoj kring midsommarstången. Från hennes perspektiv (nere bland alla ben) kan jag förstå att hon stundvis kände sig utsatt. Tur att mamma har en trygg famn! Men roligt hade vi och svettigt blev det.



Tösen har fått upp ögonen för karuseller, det blev häst, flygplan och tåg och så klart lite spel i alla små stånd.

När vi vid 22.30 tiden satte foten innanför hemmets väggar kunde vi konstatera att det varit en helt galet rolig dag! Kanske blir det en repris nästa år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar