söndag 28 november 2010

God advent!

Äntligen advent. Jag älskar allt det härliga som kommer med julen. Då får jag lite mer energi och håller gladeligen på med bak, sladdar och omstrukturering av hemmet (så att allt ska få plats). Det är mys så det sprutar ur öronen! Jag hoppas jag kan ge lillan samma härliga känsla som mina älskade föräldrar gav mig när jag var liten, och ja, fram till jag flyttade:)

Det traditionella pepparkakshuset står på plats, i en icke traditionell form. Tösabiten bestämde arkitekturen. För första gången pyntade hon det alldeles själv, och bad mig hålla tassarna borta. Det är viss skillnad mellan mig som barn och henne när det kommer till pepparkakshuspyntande; jag blev aldrig klar och ju mindre pepparkaka man såg desto bättre medan lilla söta är klar på mindre än 10 min (och då kommer mamma snällt och erbjuder några förslag:) Visst blev det fint!

Tomtarna har hittat fram och det var total lycka när vi öppnade de båda lådorna med nissar.


Denna lilla nisse har jag haft så länge jag minns, och den har alltid haft sin plats i dörren. Även detta år... jag passade på när lillan inte såg:)

Det här är nog en av tösens favoriter. Så klart, han sitter ju på dass. Sånt blir ju aldrig tråkigt!

Jag skippade de traditionella lussekatterna i år. Det blev saffransbullar med fyllning. De blev fantastiskt goda och som vanligt är jag ensam om att tycka det... (kanske kan locka mor, far, S & P till fika?)

Våra fina änglaspel höjde julstämningen.


Lillans favorit, för änglar är fina och smarta och kan trolla.

Julgodiset är nästa klart också. Stumpan har längtat efter ischoklad sedan i fredags, så då tänkte jag överraska henne med ett gäng. Hon tittade tveksamt på dem, tog en ur formen och undrade om det bara var choklad i den. Jaa, blev svaret och jag visste redan var det var på väg. Men jag tycker inte om när det bara är choklad. Japp, så var det med det (även om hon älskade dessa förra året). Men fambon blev glad! Och stumpan gillade knäcken.


Vår nya adventsljusstake. Me like.

2 kommentarer:

  1. Fika! Det lät fint.

    Men knäck och ischoklad redan...herreminje.

    SvaraRadera
  2. Välkomna:) Vi får stämma av våra upptagna vuxenliv..

    SvaraRadera